Metodyki Zwinnego Projektowania:
Najważniejsze kierunki innowacji:
- Integracja systemów danych i procesów
- Unifikacja funkcji cząstkowych systemów
- Zwiększanie dostępności do bazy danych dla wszystkich komórek organizacyjnych
- Upowszechnienie nowoczesnych sposobów prezentacji danych (wizualizacji) dla celów wspomagania ich analizy
- Doskonalenie procesów podejmowania decyzji i ich przekazywania
- Zmierzanie do budowy modułowej i otwartości całego systemu
- Zapewnienie kompleksowego charakteru fuunkcjonowania całego systemu (dostępność, skuteczności decyzji w całości)
- Stałe podnoszenie zaawansowania merytorycznego i technologicznego (metody zarządzania + sam system)
- Zmierzanie do osiągnięcia elastyczności funkcjonalnej i strukturalnej
- Zapewnienie stałej zgodności ze zmieniającymi się elementami otoczenia a zwłaszcza stanem prawnym ewoluującym zgodnie z przyjętymi procedurami legislacyjnymi
- Bezpieczeństwo, poufność, integralność, hierarchia haseł i przywileje dostępu
Literatura - "3 Fala" - Toeffler dzieli dzieje ludzkości na:
- Paleolit - przejście od hord ludzkich zbierających i polujących do ery rolniczej
- Era feudalna - kto miał więcej ziemi ten rządził
- Kapitalizm pieniądz
- Społeczeństwo informacyjne - zasób informacji daje władzę
Ryzyko projektowania systemów jest duże. W USA wydaje się na projektowanie 250 mld $ rocznie na 175 000 projektów. Z tego:
- 30% jest przerywanych
- 52% przekracza budżet
Dlatego też niezbędna jest właściwa metodologia projektowania i wdrażania:
Inżynieria oprogramowania - jest praktycznym zastosowaniem wiedzy naukowej do projektowania, tworzenia dokumentacji, pielęgnacji SI.
Najnowsza inżynieria przewiduje 12 faz:
- Inicjalizacja SI i wstępne planowanie
- Analiza wymagań i ich specyfikacja (m.in. wydajność)
- Specyfikacja funkcjonalna i prototypowanie
- Dekompozycja problemu: selekcja rozwiązań (czy wykonać samodzielnie czy kupić już istniejące moduły)
- Projekt architektury i specyfikacja konfiguracji
- Szczegółowe projektowanie i specyfikacja komponentów
- Kompletacja komponentów i usuwanie błędów
- Asemblacja systemu i testowanie
- Przegląd dokumentacji i dostarczenie systemu
- Opracowanie procedur instalacyjnych i instalacja (+dokumentacja)
- Szkolenie dla użytkowników
- Użytkowanie i konserwacja oprogramowania
Luka poznawcza:
Zmierzamy na dwa sposoby do rozwiązania problemu:
- Od ogółu do szczegółu (umykają nam problemy, szczegóły)
- Od szczegółu do ogółu (problemy są zbyt ogólne)
Jednym ze sposobów na zapełnienie tej luki jest:
Metoda Spiralna:
Zmodyfikowanie tradycyjnej spirali o występowanie przeskoków, dzięki temu możemy wracać do dowolnego punktu jak i przeskoczyć niektóre etapy.
Teoria Win-Win:
Głosi, iż najlepszy jest proces w którym wszyscy wygrywają. Należy:
- Zidentyfikować wszystkich
- Określić warunki sukcesu
- Negocjować podczas tworzenia prototypów
METODY ZWINNE
(agile software development methods)
Bardziej swobodne od tradycyjnych. Ludzie są ważniejsi od sztywnych procedur. Zmniejszenie nacisku na dokumentację i formalizację. Z użytkownikiem powinno się współpracować a nie negocjować. Ważniejsza jest umiejętność reagowania niż szczegółowy i sztywny plan.
Metody te można stosować do niewielkich systemów