WYKŁAD 9

Metodyki Zwinnego Projektowania:
Najważniejsze kierunki innowacji:

Dalsze: Na świecie zmierza się do stworzenia społeczeństwa inormacyjnego - należy to traktować jako kierunek wytyczający działania.
Literatura - "3 Fala" - Toeffler dzieli dzieje ludzkości na:
  • Paleolit - przejście od hord ludzkich zbierających i polujących do ery rolniczej
  • Era feudalna - kto miał więcej ziemi ten rządził
  • Kapitalizm pieniądz
  • Społeczeństwo informacyjne - zasób informacji daje władzę

Ryzyko projektowania systemów jest duże. W USA wydaje się na projektowanie 250 mld $ rocznie na 175 000 projektów. Z tego:

Typowy system jest droższy o 89% niż planowano!

Dlatego też niezbędna jest właściwa metodologia projektowania i wdrażania:
Inżynieria oprogramowania - jest praktycznym zastosowaniem wiedzy naukowej do projektowania, tworzenia dokumentacji, pielęgnacji SI.
Najnowsza inżynieria przewiduje 12 faz:

Luka poznawcza:
Zmierzamy na dwa sposoby do rozwiązania problemu:

Jednak każde z tych podejść ma wady i zalety a pomiędzy nimi istnieje ww. luka poznawcza. Można ją zapełnić eksperymentem lub symulacją.
Jednym ze sposobów na zapełnienie tej luki jest:

Metoda Spiralna:
Zmodyfikowanie tradycyjnej spirali o występowanie przeskoków, dzięki temu możemy wracać do dowolnego punktu jak i przeskoczyć niektóre etapy.

Teoria Win-Win:
Głosi, iż najlepszy jest proces w którym wszyscy wygrywają. Należy: Dodając tę teorię do spirali otrzymujemy:

METODY ZWINNE
(agile software development methods)
Bardziej swobodne od tradycyjnych. Ludzie są ważniejsi od sztywnych procedur. Zmniejszenie nacisku na dokumentację i formalizację. Z użytkownikiem powinno się współpracować a nie negocjować. Ważniejsza jest umiejętność reagowania niż szczegółowy i sztywny plan.
Metody te można stosować do niewielkich systemów

© Justyna Milczarek, Krzysztof Król, Tomasz Misztur, Marek Mizera