WYKŁAD 6

Różne perspektywy postrzegania firmy
Większość firm ma strukturę o sztywnej budowie - wystepują piony np. administracji, księgowości itd.
Firma powinna jednak mieć możliwość dynamicznego reagowania na zmiany. Istotna jest elastyczność.
Wtedy należy firmę ukierunkować zadaniowo a nie hierarchicznie. Powstaje struktura macierzowa.
CRM - Customer relationships management
Pracownicy mają własne ambicje.

Teoria Z:
Ujęcie czasowe: wszystkie elementy determinują czy osiągniemy sukces.
Wizja i strategia -> element centralny. Trzeba zgromadzić środki finansowe.
Zasady i zalety - 4 światy sprzężenia.
SI jako uproszczony model świata - łatwość ale i ograniczenia abstrakcyjności - aby można było podejmować trafne decyzje.


Uwzględnienie uwarunkowań Opis architektury SI: powiązania, zadania, wzajemne komunikowanie
Charakterystyka ilościowa danych i funkcji: liczność, częstotliwość, rozkład
Wymagania eksploatacyjne i technologiczne: reakcja, zasady dostępu, odporność (tzw. krzepkość), architektura sprzętu
Strategia testów - szybkie wykrycie nieprawidłowości
Opis zdarzeń: wszystko jest zapoczątkowane przez zdarzenie albo powoduje zdarzenie.
Opis stanów: podzelenie działania na kadry - fotografie systemu w pewnym momencie czasu.
Opis przejść:
Modele funkcjonalne - zaspokajanie potrzeb

WARSZTAT służący do tworzenia SI
  1. Standardy - można zapewnić interoperacyjność (kompatybilność) np. IEEE - ogólnoświatowa organizacja (I triple E), kilkaset zaleceń rocznie (norm np. IEEE 188 3), bardzo szczegółowe, sprzyja globalizacji lub np. ISO - (zgodne z IEEE) - z mocy prawa (wywodzą się z norm DIN - we Francji CCITT)
  2. Narzędzia - języki oprogramowania, elementy gotowe (sprawdzone) pozwalające uniknąć części błędów
  3. Usługi - outsourcing, usługi proste obliczeniowo ale ważna jest np. stała aktualizacja danych np. przeliczanie walut, podpis elektroniczny (instyt. certyfikujące)
  4. Integracja - z innymi systemami np. XML - tłumaczenie faktur (forma inna liczby i sens te same)
  5. Środowisko - system operacyjny i rzeczy pokrewne np. MS Windows NT, Linux, Oracle (warstwy)
  6. Case - narzędzia do ułatwiania (jednak ograniczające)
SKŁADNIKI SYSTEMU INFORMACYJNEGO DLA ZARZĄDZANIA Wznosząc się w górę w tej hierarchi przenosimy się z niepewnej przyszłości do systemów wymagającyhc dużej pewności siebie (zdecydowanie prostszych)

Przykładowe drzewo decyzyjne:
Sposoby opisu systemów informatycznych:

logicznematematycznefilozoficzne
  • modalne,
  • temporalne (czasowe),
  • logiki klasyczne (np. niesprzeczność),
  • logiki wielowartościowe (Łukaszewicz).
  • automaty (teoria automatów skończonych),
  • systemy pokryć,
  • hipergrafy,
  • systemy,
  • kraty.
  • języki naturalne,
  • języki formalne.

Automat skończony - twór hipotetyczny, wyodrębniony z otoczenia pod względem informacyjnym.

skończony ponieważ na WEJŚCIU/WYJŚCIU może pojawić się tylko skończona ilość stanów.
S - stan wewnętrzny - pewna wiedza, zasób informacji sprawdzana przez automat skończony
S' - nowy stan wewnętrzny

XSYS'
XiSiYiS'i
............
............

Logiki temporalne - o stanie PRAWDA/FAŁSZ decyduje czynnik czasu.
Z obecnie stosowanych metod w praktyce wciąż wyróżnia się podejście strukturalne.

© Justyna Milczarek, Krzysztof Król, Tomasz Misztur, Marek Mizera