Różne perspektywy postrzegania firmy
Większość firm ma strukturę o sztywnej budowie - wystepują piony np. administracji, księgowości itd.
Firma powinna jednak mieć możliwość dynamicznego reagowania na zmiany. Istotna jest elastyczność.
Wtedy należy firmę ukierunkować zadaniowo a nie hierarchicznie. Powstaje struktura macierzowa.
CRM - Customer relationships management
Pracownicy mają własne ambicje.
Teoria Z:
Ujęcie czasowe: wszystkie elementy determinują czy osiągniemy sukces.
Wizja i strategia -> element centralny. Trzeba zgromadzić środki finansowe.
Zasady i zalety - 4 światy sprzężenia.
SI jako uproszczony model świata - łatwość ale i ograniczenia abstrakcyjności - aby można było podejmować trafne decyzje.
Uwzględnienie uwarunkowań
Opis architektury SI: powiązania, zadania, wzajemne komunikowanie
Charakterystyka ilościowa danych i funkcji: liczność, częstotliwość, rozkład
Wymagania eksploatacyjne i technologiczne: reakcja, zasady dostępu, odporność (tzw. krzepkość), architektura sprzętu
Strategia testów - szybkie wykrycie nieprawidłowości
Opis zdarzeń: wszystko jest zapoczątkowane przez zdarzenie albo powoduje zdarzenie.
Opis stanów: podzelenie działania na kadry - fotografie systemu w pewnym momencie czasu.
Opis przejść:
Modele funkcjonalne - zaspokajanie potrzeb
- hierarchia funkcji
- opis procesów (obliczeniowe, zbierania, selekcji danych)
- opis strumieni danych (zw. z wejściem alby wyjściem, dynamiczne)
- opis zbiorów danych (rzeczy statyczne, ustalone w czasie, poziom ufności)
- opis zewnętrznych elementów systemu
- Standardy - można zapewnić interoperacyjność (kompatybilność) np. IEEE - ogólnoświatowa organizacja (I triple E), kilkaset zaleceń rocznie (norm np. IEEE 188 3), bardzo szczegółowe, sprzyja globalizacji lub np. ISO - (zgodne z IEEE) - z mocy prawa (wywodzą się z norm DIN - we Francji CCITT)
- Narzędzia - języki oprogramowania, elementy gotowe (sprawdzone) pozwalające uniknąć części błędów
- Usługi - outsourcing, usługi proste obliczeniowo ale ważna jest np. stała aktualizacja danych np. przeliczanie walut, podpis elektroniczny (instyt. certyfikujące)
- Integracja - z innymi systemami np. XML - tłumaczenie faktur (forma inna liczby i sens te same)
- Środowisko - system operacyjny i rzeczy pokrewne np. MS Windows NT, Linux, Oracle (warstwy)
- Case - narzędzia do ułatwiania (jednak ograniczające)
- MSS - Management support system
- EPD - Electronical Data Processor (Transakcyjne przetwarzanie danych)
- Raporty CAS, Analizy i diagnozy CAD, CAM, CAE
- MIS - Management Information System - decyzje niskopoziomowe, zarządzanie operacyjne - jak osiągnąć cel
- ESS - element doradczy SS i SNN
- DSS - specjalistyczne wspomaganie danej dziedziny
- ES
- LIS - Wspólne dla różnych sytuacji, kooperacja między przedsiębiorstwami
Przykładowe drzewo decyzyjne:
Sposoby opisu systemów informatycznych:
logiczne | matematyczne | filozoficzne |
|
|
|
Automat skończony - twór hipotetyczny, wyodrębniony z otoczenia pod względem informacyjnym.
skończony ponieważ na WEJŚCIU/WYJŚCIU może pojawić się tylko skończona ilość stanów.
S - stan wewnętrzny - pewna wiedza, zasób informacji sprawdzana przez automat skończony
S' - nowy stan wewnętrzny
X | S | Y | S' |
Xi | Si | Yi | S'i |
... | ... | ... | ... |
... | ... | ... | ... |
Logiki temporalne - o stanie PRAWDA/FAŁSZ decyduje czynnik czasu.
Z obecnie stosowanych metod w praktyce wciąż wyróżnia się podejście strukturalne.