Rola systemu informacyjnego w przedsiębiorstwie.
- otoczenie - np. klienci firmy, rynek z całymi jego mechanizmami, itp., oraz te elementy przedsiębiorstwa, które nie są związane z systemem informacyjnym,
- dane - mają szereg cech, przez które proces ich pozyskiwania nie jest trywialny,
- przetwarzanie - eliminacja fluktuacji, naturalnych trendów, uśrednianie,
- pozyskiwanie - wychwycenie ważnych danych, ich segregacja i uogólnienie,
- organizowanie - rekonfigurowanie ich struktury, przekształcenie, celem tematycznego pogrupowania,
- gromadzenie - bazy danych i ich ochrona,
- analiza - szanse i zagrożenia, wydobycie "mądrości” z danych,
- udostępnianie - graficzne wykresy, diagramy, zabezpieczenie poufności,
- decyzje i działania - skierowane tak na zewnątrz jak i do wewnątrz organizacji, w której działa system informacyjny,
- hurtownie danych - repozytoria danych,
- bazy danych - służą raczej do krótkotrwałego gromadzenia danych (bieżących),
- udostępnianie danych - istotna jest ich forma przedstawienia odbiorcy,
- konwersja - "dane -> informacje”, związana jest z człowiekiem.
Cele wdrażania systemu informacyjnego w przedsiębiorstwie:
- Ułatwianie gromadzenia informacji niezbędnych do funkcjonowania danego procesu i zarządzania nim.
- Usprawnienia analizy zebranych danych i informacji.
- Możliwość przekształcenia nieustrukturalizowanego procesu w rutynowo przebiegającą transakcję.
- Ułatwienie wprowadzania zmian w kolejności przebiegu procesu.
- Umożliwienie łatwego dostępu do zasobów wiedzy i ekspertyz oraz ich swobodnego transferu.
- Umożliwienie eliminacji zbędnych pośredników z procesów.
- Umożliwienie łatwego monitorowania przebiegu zarówno całego procesu, jak i jego poszczególnych elementów.
- Możliwość zastępowania czynnika ludzkiego w procesie lub też zmniejszenie jego udziału.
W miarę jak sytuacje, z którymi trzeba się zmierzyć w procesie zarządzania stają się coraz bardziej złożone, rośnie efekt "luki informacyjnej”, który można pokonać wyłącznie przy użyciu komputerów.
- komputery nie zmieniają zdania
- komputer może wywołać dwojaki efekt:
- przyczynić się na plus
- przyczynić się na minus
Rola systemów informatycznych - w kontekście systemów informacyjnych zarządzania.
- planowanie produkcji,
- wewnętrzne przetwarzanie zamówień,
- identyfikowanie nowych źródeł zaopatrzenia (i innych czynników wpływających na finansowanie przedsiębiorstwa),
- zarządzanie zapasami,
- sterowanie zakupami partnerów łańcucha dostaw,
- zarządzanie dystrybucją,
- komunikacja między partnerami łańcucha dostaw,
- wspomaganie obsługi klienta,
- prognozowanie popytu oparte na informacjach,
- pozyskiwanie zamówień klienta.
CRM - Customer Relationships Management - wspomaganie obsługi klienta.
Główną zaletą zastosowania komputera jest możliwość użycia go do przetwarzania danych do takiej postaci, by mogły być podstawą podejmowania decyzji.
dane -> informacja (dane przeanalizowane) -> wiedza decyzyjna -> decyzje i działanie
EDI - Electronic Data Interchange - zastąpienie papierkowej roboty.
Rodzaje systemów EDI:
- Wymiana dokumentów biznesowych - podpis elektroniczny, wiarygodność.
- Elektroniczna wymiana danych technicznych - znaczenie, meritum.
- EFT - elektroniczny transfer środków pieniężnych.
- Interaktywne EDI (różnego rodzaju formularze cyfrowe).
Użycie właściwych metod EDI
Budowa systemu informacyjnego