WYKŁAD 10

Ten wykład poświęcony będzie językowi UML i metodologii projektowania systemów informatycznych, która jest dość silnie oparta i silnie związana ze znanym nam już choć z zarysu koncepcyjnego podejściem, metodologią obiektową. Pyzatym od razu zwróćmy uwagę na pewien fakt . Otóż język UML nie tylko jest wykorzystywany przy projektowaniu systemów informatycznych, ale także do innych systemów nie mających nic wspólnego z informatyką. Często używany jest do opisania i projektowania skomplikowanej sieci powiązanych ze sobą działań - pewne przedsięwzięcia o charakterze ekspedycyjnym, transportowym, produkcyjnym. Pomimo, że mówimy słowo "język" to jego elementami jest 9 diagramów, które definiują koncepcje i poszczególne fazy projektowania systemu.

UML - najbardziej popularna metodologia tworzenia obiektów systemu informatycznych(przydatna najbardziej na etapie projektowania).
Słów kilka na temat metodologii

Podczas projektowania systemu informatycznego ważną role odgrywa notacja.
Notacja - służy do dokumentowania wyników poszczególnych faz projektu, zarówno pośrednich jak i końcowych. Wspomaga ludzką pamięć i wyobraźnie. Jest ważnym elementem metodologii. Właściwa notacja ułatwia komunikację, zarówno między członkami zespołu projektowego, jak i między zespołem projektowym a klientem. Każda notacja, która nie jest "tą właściwą" może zrodzić wiele problemów!

Do podstawowych pojęć związanych z metodologia obiektowa zaliczamy:
Obiekt - podstawowe pojęcie w podejściu obiektowym. Reprezentuje sobą konkretny pojedynczy byt. Jest charakteryzowany przez:

Zachowanie może zmieniać stan obiektu, od którego pochodzi i/lub stany innych obiektów.

Klasa a obiekt.
Klasa - reprezentuje zbiór obiektów, które dzielą strukturę i wspólne zachowanie. Operacje i atrybuty są definiowane jednorazowo, w klasie. O obiektach, które należą do danej klasy, mówi się, że są instancjami tej klasy. Instancje zawierają określone własne (czasem nawet określone jako "prywatne") wartości atrybutów klasy i współdzielą operacje klasy. Zachowanie instancji jest więc jednolite.
Enkapsulacja - jest techniką, w której dane są przechowywane w obiektach razem z operacjami, jakie można na nich wykonać. Jedynym sposobem dotarcia do danych ukrytych wewnątrz kapsuły jest użycie operacji należącej do powłoki kapsuły ,która za zadanie ma wykonać stosowną operacje na danych. Eliminuje to ryzyko niepoprawnego użycia danych obiektu, ponieważ operacje na nich zawsze wyłącznie "autoryzowane".
Polimorfizm - jest techniką, w której ukrywa się szczegóły implementacji we wspólnym interfejsie. Polimorfizm upraszcza komunikację między obiektami.

Model obiektowy oprócz klas i obiektów uwzględnia związki między nimi:

TYPY ASOCJACJI



SPECJALNE TYPY ASOCJACJI

Bardziej znane wcześniejsze metodologie i notacje obiektowe:

Każda metodologia miała swoje mocne i słabe strony. OMT było mocne w analizie, ale słabsze w projektowaniu. OODA na odwrót itd. Język UML powstał jako powszechnie oczekiwana unifikacja.

UML:

ISTOTNYMI SKŁADNIKAMI UML SĄ DIAGRAMY, wyróżnić możemy:

W sumie jednak diagramów używanych w tej metodologii jest więcej. Pełne zestawienie diagramów wykorzystywanych w UML obejmuje: Tworząc diagramy trzeba zadbać o właściwy stopień ich szczegółowości:

CASE (Computer-Aided Software Engineering Tools)
Zalety uzywania CASE do tworzenia modeli w UML:

© Justyna Milczarek, Krzysztof Król, Tomasz Misztur, Marek Mizera