|
||||||||||||||||||
8.11.05 r. METODY OPISÓW SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH RODZAJE SYSTEMÓW INFORMACYJNYCH DZIEDZINY ZASTOSOWAŃ SYSTEMÓW
INFORMACYJNYCH EWOLUCJA SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH DOWSPOMAGANIA
ZARZĄDZANIA SET-systemy
ewidencyjno-transakcyjne SID- systemy
informacyjno-decyzyjne SWD- systemy wspomagania
decyzji ZSI- zintegrowane systemy
informatyczne SIK- systemy informowania
kierownictwa SSI- systemy sztucznej inteligencji SE- systemy eksperckie SET Są
to systemy zorientowane na bieżącą ewidencje działalności gospodarczej obiektu
oraz na obsługę transakcji. Mają one małą przydatność dla potrzeb zarządzania. SID Są
to systemy zapewniające firmie efektywne gromadzenie danych, organizacja ich
przepływu i sprawnego dostępu do danych z wykorzystaniem dużych systemów
komputerowych. Działają
one w oparciu o bazy danych, które w prosty sposób przetwarzają, a wyniki
prezentują w postaci raportów. SWD Są
to systemy, których głównym zadaniem jest wspomaganie podejmowania decyzji
strategicznych i taktycznych. W systemach tych zastosowano bazy metod, które
ukierunkowane są na podejmowanie decyzji z częściowo lub słabo ustrukturowanymi
problemami. ZSI W
systemach tych wymagana jest realizacja kilku poziomów integracji:
ERP – planowanie zasobów przedsiębiorstwa. Definiuje się je jako systemy optymalizujące procesy
biznesowe zarówno wewnętrzne w firmie jak i zachodzące w najbliższym jego
otoczeniu, dzięki zastosowaniu gotowych narzędzi pozwalających automatyzować
wymianę danych kooperantami w całym łańcuchu logistycznym. SIK Są to systemy pozwalające skupić uwagę raczej na
ogólnym, sprawnym działaniu firmy, niż na optymalizacji decyzji. Służą temu
rozbudowane systemy zapytań oraz indywidualizacja przedstawionych raportów i
narzędzi komunikacji w systemie. Dostarczają informacje głównie kierownictwu
najwyższego szczebla. SE Określone są często jako komputerowe systemy
rozwiązujące problemy z wykorzystaniem opisu wiedzy i procesu rozumowania.
Systemy te generują swoją decyzję w oparciu o bazy wiedzy i mechanizmy
sztucznej inteligencji. Dzięki temu mogą tworzyć różnorodne modele
sytuacji decyzyjnej, uwidaczniać otrzymane rozwiązania i objaśniać je. SSI Są to systemy uczące się na podstawie własnego
doświadczenia. Podstawowymi narzędziami SSI są sieci neuronowe,
które składają się z neuronów. Klasyczne
podejście do projektowania SI dla zarządzania było technocentryczne: wkładano
wiele troskliwego wysiłku w tworzenie i optymalizowanie coraz doskonalszych
systemów komputerowych. Natomiast ludzie byli tylko dodatkiem. Tymczasem
do sprawnego zarządzania i do podejmowania trafnych decyzji konieczny jest
człowiek. Trzeba
dążyć do tego aby systemy informatyczne były coraz
doskonalsze, ale nie można dopuścić do tego by człowiek był dodatkiem do
komputera. Na
tym polega antropocentryczny sposób projektowania systemów informacyjnych. Komputer
nie zastępuje ludz, ale wspomaga ich twórcze
myślenie. Jeżeli
jest to możliwe, to lepiej jest wybrać gotowy system niż projektować go od nowa ETAPY WYBORU GOTOWEGO
SYSTEMU PRZY PODEJŚCIU ANTROPOCENTRYCZNYM: I
Ocena
przedsiębiorstwa pod kątem posiadanej technologii informatycznego
II Zdefiniowanie
założeń przedsięwzięcia informatycznego
III Opracowanie
zapytania ofertowego IV Ocena odpowiedzi
oferentów. V Prezentacje i wizyty referencyjne Wybór systemu Zarówno
do wybierania gotowego systemu jak i do projektowania nowego trzeba powołać
specjalny zespół. PROCEDURA WYBORU ELEMENTÓW SYSTEMU
INFORMATYCZNEGO
Jeśli
dla rozważanego zagadnienia nie uda się wybrać gotowego systemu to musimy
zaprojektować nowy system. SYSTEM IDEALNY
|