Wykład nr 3 - 08.11.2005

Ewolucja systemów informacyjnch do wspomagania zarządzania:

  1. SET – systemy ewidencyjno-transakcyjne (operacje rejestrowane na bieżąco)
  2. SID – systemy informacyjno – decyzyjne (poziom operacyjny np. kiedy coś zamawiać, kiedy nie; ma postać harmonogramu a nie decyzji o zarządzaniu firmą)
  3. SWD – system wspomaganie decyzji (zbieranie i przedstawianie informacji w przystępnej formie; może to dotyczyć np płac, kadr, księgowości)
  4. ZSI – zintegrowane systemy informacyjne (np. systemy klasy ERM)
  5. SIK – system informowania kierownictwa
  6. SE – systemy ekspercie
  7. SSI – systemu sztucznej inteligencji

SET

    Są zorientowane na bieżącą ewidencję działalności gospodarczej obiektu oraz na obsługę transakcji. Ma to związek z dostarczaniem informacji przez tego typu system z pewnym opóźnieniem.

SID

    Gromadzenie danych, organizacja przepływów i sprawnego dostępu. System działaja w oparciu o bazy danych, które go przetwarzają (dane) i wyświetlaja w postaci raportów.

SWD

    Wspomaganie podejmowania decyzji strategicznych i taktycznych.

Cechą charakterystyczną systemu są tzn. bazy metod – podejmowanie decyzji z częściowo strukturalizowanymi problemami

ZSI

    Realizacja kilku poziomów integracji:

  1. systemu informacyjnego – funkcji, wyników przedsiębiorstwa, struktury organizacyjnej
  2. integracji zastosowań – integracja oprogramowania użytkowego, środków komunikacji z użytkownikiem
  3. integracji danych – bazy danych, słowniki danych
  4. integracji systemów – systemy sieci, oprogramowanie komunikacyjne systemów

ERP

    Planowanie zasobów przedsiębiorstwa(enterprise resorce planning):

    Systemy optymalizujące procesy biznesowe wewnętrzenie w firmie (np. w banku) jak i zachodzące w otoczeniu. Osiągają to dzięki narzędziom pozwalającym na automatyzacje wymiany danych z kooperantami w całym łańcuchu logistycznym.

SIK

System pozwala na:

  1. ogólne sprawne działanie firmy; rozbudowane systemu zapytań oraz indywidualizacja przedstawionych raportów i narzędzi komunikacji z systemem
System charakteryzuje się:
  1. dostarczaniem informacji głównie kierownictwu najwyższego szczebla

SE

Systemy te charakteryzują się:

  1. rozwiązują problemu opisu wiedzy i problemów rozumowania
  2. generują decyzje w oparciu i bazy wiedzy i mechanizmy sztucznej inteligencji
  3. tworzą różne modele sytuacji decyzyjnej, uwidaczniają rozwiązania i objaśniają je

SSI

Systemy sztucznej inteligencji:

  1. uczące się na podstawie własnego doświadczenia
  2. sieci neuronowe – sztuczne neurony wzorujące sie na pracu mózgu człowieka

 

Teraz troche więcej o systemach nformatyznych:

rodzaje SI:

- systemy kierowania

- systemy ekspertowe

- systemy wspomagania decyzji

- systemy zapewniania jakości

- systemu czasu rzeczywistego

- systemy GIS (geografical information system) - systemy rejestracji nieruchomości

 

Dziedziny zastosowań SI:

- medycyna

- kultura i nauka

- bankowość

- nauka

- przemysł

- transport

- handel

 

Metody tworzenia i opisu SI:

  1. strukturalne (co gdzie się znajduje, częścią czego jest)
  2. przyrostowe (uzupełnianie już istniejącego systemu o nowe funkcje)
  3. obiektowe (dzielimy na elementy pod względem roli, funkcji)

    Klasyczne podejście do projektowania SI było technocentryczne ( dba o udoskonalenie technologii, sprzętu a człowiek był tylko dodatkiem)

    Jednak wiedza mądrości może się zrodzić tylko w umyśle człowieka a informacje mogą przetwarzać komputery. Dlatego dziś punktem wyjścia w projektowaniu systemów zarządzania musi być człowiek(jego predyspozycje, możliwości).

Jest to podejście antropocentryczne, komputer nie zastępuje ludzi ale wspomaga ich twórcze decyzje (koncepcje, nowe idee)

Jeżeli jest tylko możliwe, lepiej jest wybrać gotowy System Informacyjny niż projektować od nowa.

Schemat metodyczny przy wyborze gotowego SI:

  1. ocena przedsiębiorstwa pod kątem posiadanej technologii informatycznej
  2. definiowanie zadań przedsięwzięcia informatycznego
  3. opracowanie zapytania ofertowego
  4. ocena odpowiedzi oferentów
  5. prezentacje i wizyty referencyjne
  6. wybór systemu

Zespoły skoncentrowane na zadaniach i relacjach:

Zadania: na początku większa produktywność, lecz z biegiem czasu konflikty osobowe negatywnie rzutują na przyszłość projektu.

Relacje: rozpoczynają działania trudniej ale osiągają docelowo więcej

Image

 

Procedura wyboru elementów  Systemu Informatycznego:

Image
< Poprzedni   Następny >
 

Site by PSI SQUAD