Rola systemu informacyjnego w przedsiębiorstwie:
Mówiąc o systemie informatycznym zaczniemy od pojęcia otoczenia. Otoczenie to źródło danych i odbiorca działań. Bez otoczenia nie potrzebny jest system informacyjny.
Należy również zastanowić
się nad tym jakie są cele wdrażąnia systemu informatycznego i jakie
kruterium musi spełniać.
Cele wdrażanie sytemu inf. W przedsiębiorstwie:
- ułatwianie gromadzenia informacji niezbędnych do funkcjonowania danego procesu
- usprawnienie analizy zebranych danych i informacji
- możliwość
przekształcenia nieustrukturalizowanego procesu w rutynowo
przebiegającą transakcje ( np. przypominanie o różnych sprawach i
pilnowanie terminów; kontrolowanie procesów toczących się poza
komputerem przez komputer)
- ułatwianie
wprowadzania zmian w kolejności przebiegu transakcji (np. dla
indywidualnych klientów wprowadzanie zmian; dostosowywanie)
- umożliwienie
łatwego dostępu do zasobów wiedzy i ekspertyz oraz ich swobodnego
transferu (np. może być organem doradczym, prognozującym udostępniać
wiedzy, zasobu który umożliwia dowiadywanie się do czego służą dane)
- umożliwianie eliminacji zbędnych pośredników z procesu
- umożliwianie łatwego monitorowania przebiegu zarówno całego procesu jak i jego poszczególnych elementów
- możliwość zastępowania czynnika ludzkiego w procesie lub też zmniejszenie jego udziału
Do powyższych celów należy dodać, iż przy przekazie
informacji użycie komputera jest niezbędne wtedy gdy ilość danych jakie
trzeba przetworzyć jest bardzo duża.
W miarę jak sytuacja, z którą trzeba się zmierzyć w
procesie zarządzania staje się coraz bardziej złożona rośnie efekt
„luki informacyjnej” który można pokonać wyłącznie przy użyciu
komputerów.
Można oczywiście pominąć użycie komputera, ale jest to niewygodne i niepraktyczne.
Rola systemów informatycznych:
- pozyskiwanie zamówień klienta
- planowanie produkcji
- wewnętrzne przetwarzanie zamówień
- identyfikacja nowych źródeł zaopatrzenia
- zarządzanie zapasami
- sterowanie zakupami partnera łańcucha dostaw
- zarządzanie dystrybucją
- komunikacja miedzy partnerami łańcucha dostaw
- wspomaganie obsługi klienta
- prognozowanie popytu opartego na informacji
Wracając do użycia komputerów przy tworzeniu sstemów iformacyjnych,
zaletą użycia komputera jest jego wykorzystanie do przetwarzanie danych
do takiej postaci, by mogły być podstawą podejmowania odpowiednich
decyzji.
DANE → INFORMACJIA → WIEDZA DECYZYJNA → DECYZJE DZIALANIA
(dane przeanalizowane)
(selekcja pod kątem konkretnych problemów
i ukierunkowanie na cel)
Przeanalizujemy teraz czym różni się elektroniczna wymiana dancych od metod tradycyjnych:
Elektroniczna wymiana danych a metody tradycyjne:
poczta
Twój komputer ↔ wprowadzanie danych ↔ wprowadzanie danych ↔ ich komputer
i drukowanie dok faks i drukowanie dok.
Formularz_______________________________________________________formularze
Twój komputer ←--------------------------------------------------------------------→ ich komputer
EDI
Rodzaje systemów EDI (elektroniczna wymiana informacji):
- wymiana dokumentów handlowych
- elektroniczna wymiana danych technicznych
- interaktywne EDI
- EFT - elektroniczny transfer środków pieniężnych
Bodowa systemu informacyjnego:
Jądro systemu informatycznego → baza danych(dane
zewnętrzne; zamówienia klientów, zamówienia powrotne/ dane wewnętrzne –
produkcja, zapasy)
Funkcje systemu informacyjnego:
- danych
(zarządzanie magazynowaniem, realizacja produkt/klient, lokalizacja,
programowanie popytu, planowanie strategiczne)
- obsługa klienta/komunikacja (status zamówienia klienta, dostępność zapasów, lokalizacja, status ładunków powrotnych)
- sterowania (poziom obsługi klienta, wykonanie sprzedaży, realizacja przewozów, funkcjonowanie systemu)
- koordynacji (harmonogram produkcji, planowanie zaopatrzenia materiałowego planowanie sprzedaży, marketingu)
|