Wykład nr 1 - 18.10.2005

Rola systemu informacyjnego w przedsiębiorstwie:


Image

                                  

    Mówiąc o systemie informatycznym zaczniemy od pojęcia otoczenia. Otoczenie to źródło danych i odbiorca działań. Bez otoczenia nie potrzebny jest system informacyjny.
 

    Należy również zastanowić się nad tym jakie są cele wdrażąnia systemu informatycznego i jakie kruterium musi spełniać.


Cele wdrażanie sytemu inf. W przedsiębiorstwie:

  1. ułatwianie gromadzenia informacji niezbędnych do funkcjonowania danego procesu
  2. usprawnienie analizy zebranych danych i informacji
  3. możliwość przekształcenia nieustrukturalizowanego procesu w rutynowo przebiegającą transakcje ( np. przypominanie o różnych sprawach i pilnowanie terminów; kontrolowanie procesów toczących się poza komputerem przez komputer)
  4. ułatwianie wprowadzania zmian w kolejności przebiegu transakcji (np. dla indywidualnych klientów wprowadzanie zmian; dostosowywanie)
  5. umożliwienie łatwego dostępu do zasobów wiedzy i ekspertyz oraz ich swobodnego transferu (np. może być organem doradczym, prognozującym udostępniać wiedzy, zasobu który umożliwia dowiadywanie się do czego służą dane)
  6. umożliwianie eliminacji zbędnych pośredników z procesu
  7. umożliwianie łatwego monitorowania przebiegu zarówno całego procesu jak i jego poszczególnych elementów
  8. możliwość zastępowania czynnika ludzkiego w procesie lub też zmniejszenie jego udziału

 
    Do powyższych celów należy dodać, iż przy przekazie informacji użycie komputera jest niezbędne wtedy gdy ilość danych jakie trzeba przetworzyć jest bardzo duża.

    W miarę jak sytuacja, z którą trzeba się zmierzyć w procesie zarządzania staje się coraz bardziej złożona rośnie efekt „luki informacyjnej” który można pokonać wyłącznie przy użyciu komputerów.

Można oczywiście pominąć użycie komputera, ale jest to niewygodne i niepraktyczne.

 
Rola systemów informatycznych:

  1. pozyskiwanie zamówień klienta
  2. planowanie produkcji
  3. wewnętrzne przetwarzanie zamówień
  4. identyfikacja nowych źródeł zaopatrzenia
  5. zarządzanie zapasami
  6. sterowanie zakupami partnera łańcucha dostaw
  7. zarządzanie dystrybucją
  8. komunikacja miedzy partnerami łańcucha dostaw
  9. wspomaganie obsługi klienta
  10. prognozowanie popytu opartego na informacji

 
Wracając do użycia komputerów przy tworzeniu sstemów iformacyjnych, zaletą użycia komputera jest jego wykorzystanie do przetwarzanie danych do takiej postaci, by mogły być podstawą podejmowania odpowiednich decyzji.

 
DANE → INFORMACJIA → WIEDZA DECYZYJNA → DECYZJE DZIALANIA

(dane przeanalizowane)                             (selekcja pod kątem konkretnych problemów

                                                                           i ukierunkowanie na cel)

    Przeanalizujemy teraz czym różni się elektroniczna wymiana dancych od metod tradycyjnych: 

Elektroniczna wymiana danych a metody tradycyjne:

 
                                                           poczta

Twój komputer ↔ wprowadzanie danych       wprowadzanie danych ↔ ich komputer

 i drukowanie dok     faks     i drukowanie dok.

 

Formularz_______________________________________________________formularze

 

Twój komputer  ←--------------------------------------------------------------------→ ich komputer

EDI

 

Rodzaje systemów EDI (elektroniczna wymiana informacji):

  1. wymiana dokumentów handlowych
  2. elektroniczna wymiana danych technicznych
  3. interaktywne EDI
  4. EFT  - elektroniczny transfer środków pieniężnych

 

Bodowa systemu informacyjnego:

 

 Image

 

 

Jądro systemu informatycznego → baza danych(dane zewnętrzne; zamówienia klientów, zamówienia powrotne/ dane wewnętrzne – produkcja, zapasy)

 

Funkcje systemu informacyjnego:

  1. danych (zarządzanie magazynowaniem, realizacja produkt/klient, lokalizacja, programowanie popytu, planowanie strategiczne)
  2. obsługa klienta/komunikacja (status zamówienia klienta, dostępność zapasów, lokalizacja, status ładunków powrotnych)
  3. sterowania (poziom obsługi klienta, wykonanie sprzedaży, realizacja przewozów, funkcjonowanie systemu)
  4. koordynacji (harmonogram produkcji, planowanie zaopatrzenia materiałowego planowanie sprzedaży, marketingu)
Następny >
 

Site by PSI SQUAD